Amalan Profesional
Amalan profesional adalah
komponen penting dalam kurikulum perguruan yang berlandaskan hasrat dan
matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, visi dan
misi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) serta Institut Pendidikan Guru
Malaysia (IPGM). Amalan profesional di Institut Pendidikan Guru (IPG)
adalah landasan untuk pelajar mempraktikkan ilmu, kemahiran dan teori dalam
pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta menghasilkan teori PdP yang tersendiri.
Garis Panduan Pelaksanaan
Amalan Profesional ini digubal sebagai panduan dalam melaksanakan Amalan
Profesional bagi pelajar yang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan
(PISMP). Garis Panduan ini mengandungi maklumat berkaitan dengan
Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS), Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran,
Praktikum dan Internship. Maklumat tentang struktur
program, prosedur pelaksanaan, peranan dan tanggungjawab semua pihak yang
terlibat, panduan penggunaan borang dan kaedah penilaian dinyatakan secara
jelas.
Garis panduan ini perlu
dijadikan sebagai rujukan oleh pelajar, pensyarah penyelia, guru pembimbing dan
pengurus sekolah, bagi memahami dan menghayati peranan serta tanggungjawab
masing-masing dalam menjayakan Amalan Profesional. Di samping itu, garis
panduan ini juga dapat membantu pensyarah penyelia dan guru pembimbing
dalam melaksanakan tugas bimbingan, penyeliaan dan penilaian pelajar.
Selain itu, pihak
pengurusan Institut Pendidikan Guru (IPG) khasnya Unit Praktikum, pihak
pengurusan sekolah dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) boleh menggunakan garis
panduan ini untuk membantu mereka melaksanakan tugas-tugas pengurusan dan
pentadbiran yang berkaitan dengan Amalan Profesional. Tugas-tugas yang
dimaksudkan ini meliputi urusan pelantikan, penempatan, penyeliaan, pemantauan
dan penyelarasan Amalan Profesional.
Garis panduan ini perlu
dijadikan sebagai rujukan untuk membantu usaha menjayakan Amalan Profesional ke
arah memberi sumbangan bermakna dalam menyempurnakan Program Pendidikan Guru
kendalian IPGK selaras dengan aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013 – 2025.
- Pengalaman
Berasaskan Sekolah – Pengalaman Berasaskan Sekolah
(PBS) memberi kefahaman awal kepada pelajar tentang alam persekolahan
daripada perspektif seorang guru. Melalui PBS pelajar dapat memahami
sistem pengurusan sekolah, tingkah laku murid, pengurusan bilik darjah dan
tugas sebenar seorang guru.
- Perancangan
Pengajaran dan Pembelajaran – Perancangan Pengajaran dan
Pembelajaran adalah kursus yang ditawarkan pada pelajar semasa di Semester
2 Tahun 2. Kursus ini memfokuskan kepada perancangan PdP, profesionalisme
guru, pengajaran mikro, pengajaran makro dan komuniti pembelajaran
profesional.
- Praktikum – Praktikum
ialah latihan mengajar yang merupakan komponen wajib dalam program
pendidikan guru. Praktikum memberi peluang kepada pelajar untuk
mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan secara reflektif
dalam situasi sebenar di bilik darjah dan sekolah. Pelaksanaan
praktikum memberi tumpuan kepada proses PdP dengan bimbingan
pensyarah penyelia dan guru pembimbing melalui perkongsian pintar dan
permuafakatan antara sekolah, IPG dan agensi-agensi KPM.
- Internship
– Internship
ialah satu program latihan lapangan yang bertujuan untuk mengaitkan
pengetahuan, kemahiran dan pengalaman sedia ada dengan amalan
sebenar tugas guru permulaan. Semasa Internship, pelajar perlu
menunjukkan sifat kepimpinan dalam pengurusan pelbagai aktiviti sekolah
dengan bimbingan mentor. Ini memberi peluang kepada pelajar membentuk
sifat kepimpinan serta memupuk nilai profesionalisme keguruan ke arah
menjadi guru permulaan yang berkesan. Semasa pelaksanaan
Amalan Profesional, keutamaan diberikan kepada penyeliaan klinikal dan
bimbingan. Mekanisma ini memerlukan jalinan kerjasama dan perkongsian
pintar antara IPG dan sekolah. Permuafakatan yang mantap dan berstruktur
ini dapat membantu perkembangan profesionalisme pelajar.
No comments:
Post a Comment