Direktori Kursus

 

Amalan Profesional


Amalan profesional adalah komponen penting dalam kurikulum perguruan yang berlandaskan hasrat dan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Falsafah Pendidikan Guru, visi dan misi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) serta Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).  Amalan profesional di Institut Pendidikan Guru (IPG) adalah landasan untuk pelajar mempraktikkan ilmu, kemahiran dan teori dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta menghasilkan teori PdP yang tersendiri.

 

Garis Panduan Pelaksanaan Amalan Profesional ini digubal sebagai panduan dalam melaksanakan Amalan Profesional bagi pelajar yang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Garis Panduan ini mengandungi maklumat berkaitan dengan  Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS), Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran, Praktikum dan Internship. Maklumat tentang struktur program, prosedur pelaksanaan, peranan dan tanggungjawab semua pihak yang terlibat, panduan penggunaan borang dan kaedah penilaian dinyatakan secara jelas.

Garis panduan ini perlu dijadikan sebagai rujukan oleh pelajar, pensyarah penyelia, guru pembimbing dan pengurus sekolah, bagi memahami dan menghayati peranan serta tanggungjawab masing-masing dalam menjayakan Amalan Profesional. Di samping itu, garis panduan ini juga dapat membantu pensyarah penyelia dan guru pembimbing  dalam melaksanakan tugas bimbingan, penyeliaan  dan penilaian pelajar.

Selain itu, pihak pengurusan Institut Pendidikan Guru (IPG) khasnya Unit Praktikum, pihak pengurusan sekolah dan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) boleh menggunakan garis panduan ini untuk membantu mereka melaksanakan tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran yang berkaitan dengan Amalan Profesional. Tugas-tugas yang dimaksudkan ini meliputi urusan pelantikan, penempatan, penyeliaan, pemantauan dan penyelarasan Amalan Profesional.

Garis panduan ini perlu dijadikan sebagai rujukan untuk membantu usaha menjayakan Amalan Profesional ke arah memberi sumbangan bermakna dalam menyempurnakan Program Pendidikan Guru kendalian IPGK selaras dengan aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025.

  1. Pengalaman Berasaskan Sekolah – Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) memberi kefahaman awal kepada pelajar tentang alam persekolahan daripada perspektif seorang guru. Melalui PBS pelajar dapat memahami sistem pengurusan sekolah, tingkah laku murid, pengurusan bilik darjah dan tugas sebenar seorang guru.
  2. Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran – Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran adalah kursus yang ditawarkan pada pelajar semasa di Semester 2 Tahun 2. Kursus ini memfokuskan kepada perancangan PdP, profesionalisme guru, pengajaran mikro, pengajaran makro dan komuniti pembelajaran profesional.
  3. Praktikum – Praktikum ialah latihan mengajar yang merupakan komponen wajib dalam program pendidikan guru. Praktikum memberi peluang kepada pelajar untuk mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai keguruan secara reflektif dalam situasi sebenar di bilik darjah dan sekolah. Pelaksanaan praktikum  memberi tumpuan kepada proses PdP dengan bimbingan pensyarah penyelia dan guru pembimbing melalui perkongsian pintar dan permuafakatan antara sekolah, IPG dan agensi-agensi KPM.
  4. Internship – Internship ialah satu program latihan lapangan yang bertujuan untuk mengaitkan pengetahuan, kemahiran dan  pengalaman sedia ada dengan amalan sebenar tugas guru permulaan. Semasa Internship, pelajar perlu menunjukkan sifat kepimpinan dalam pengurusan pelbagai aktiviti sekolah dengan bimbingan mentor. Ini memberi peluang kepada pelajar membentuk sifat kepimpinan serta memupuk nilai profesionalisme keguruan ke arah menjadi guru permulaan yang berkesan. Semasa pelaksanaan Amalan Profesional, keutamaan diberikan kepada penyeliaan klinikal dan bimbingan. Mekanisma ini memerlukan jalinan kerjasama dan perkongsian pintar antara IPG dan sekolah. Permuafakatan yang mantap dan berstruktur ini dapat membantu perkembangan profesionalisme pelajar.

No comments:

Post a Comment